شرکتهای هواپیمایی جهان خدمات گوناگونی را برای رضایت مشتریان خود ارائه میدهند. با ما در کجارو همراه باشید تا ۲۰ شرکت هواپیمایی که بدترین خدمات حین سفر را ارائه میکنند به شما معرفی کنیم.
چه چیز بدتر از یک مسئول بداخلاق در ورودی سوارشدن به هواپیما یا خط تلفنی رسیدگی به شکایات است که هیچ انسانی پاسخگوی آن نیست؟ وقتی در یک پرواز بلند و خستهکننده بین شیکاگو و شهر هوشیمینه هستید، خدمات حین پرواز بسیار مهم و تعیینکننده است.
خدمات حین پرواز فقط مربوط به کیفیت غذا یا فضای جای پای جلوی صندلیها نیست. کیفیت این خدمات به انتخابهای در دسترس سرگرمی، سطح راحتی و نوع رفتار خدمهی پرواز نیز بستگی دارد. وقتی این خدمات بد باشند سفر میتواند بسیار زجرآور شود.
چه زمانی که خدمه به شما در تنظیم مانیتور جلوییتان کمک کنند، یا با یک لبخند به شما نوشیدنی تعارف نمایند، و چه زمانی که بستهی بادامزمینی که هنوز تمام نکردهاید را از دستتان بقاپند یا با ارابهی غذا از روی پایتان رد شوند، درهرحال شما با آنها ساعتها در پرواز محبوس هستید. در بهترین پروازها شما به صندلی خود تکیه داده و درحالیکه از خوراکیهای ارائهشده لذت میبرید، یکی از جدیدترین فیلمها را باکیفیت HD تماشا میکنید. در طرف دیگر ماجرا، ممکن است شما در پروازی به اجبار برای تماشای یک فیلم بیکیفیت از سال ۱۹۷۷ گیر افتادهاید یا درحال التماس کردن به خدمهی پرواز برای نوشیدن یک لیوان جرعه آب هستید.
شرکتهای هواپیمایی که در ممیزی سالیانهی سفر+فراغت (Travel + Leisure’s annual World’s Best Awards survey)، کمترین امتیازها را به خاطر خدماتشان کسب کردهاند، متهم هستند که اگر زننده و تند نبوده باشند، حداقل بیادبی زیادی از آنها دیدهشده و احتملا برای اینکار مخارج را تا حد مرگ مشتری کم کردهاند.
نهتنها شرکتهای حملونقل بی امکانات و ارزان به خاطر حذف حداقل خدمات (ازجمله تنقلات کوچک) در ته این لیست قرار دارند، بلکه اینجا برخی شرکتهای سنتی را نیز مشاهده میکنیم.
به قول یکی از مسافرین هواپیمایی دلتا :
پرواز دیگر یک لذت یا ماجراجویی نیست. سفر هوایی تبدیل به یک کار سخت و طاقتفرسا شدهاست.
از رتبهی ۲۰ تا ۱ در این گروه: اینجا لیستی از شرکتهای هواپیمایی را میبینید که نیازمند بیشترین کار بر روی خدماتشان هستند.
امتیاز: ۷۲،۵۵۸
این شرکت پروازهای ارزان آلمانی به مسافران خدماتی میدهد که توقع دارند: یک بلیط ارزان با خدمات ساده و اولیه.
بر طبق مشاهدات یکی از رای دهندگان:
آنها اصرار دارند مردم را مثل سوسیس در هواپیما جای دهند!
این موضوع و البته خدمهی پرواز نهچندان دوستانه، باعث شدهاند که هواپیمایی برلین در لیست بدترین ارایه کنندهی خدمات فرود بیاید.
امتیاز: ۷۲،۱۴۷
درحالیکه به دلیل ادغام با LAN چیزی از عمر حضور هواپیمایی برزیل در آسمان باقی نمانده است، بازماندگان این شرکت هنوز نمیتوانند مشتریها را تحت تأثیر قراردهند. برطبق گفتهی (Skytrax) که یک سایت بررسی و رتبهبندی شرکتهای هواپیمایی است، چند تن از مسافرین ناراضی وقتی میخواستند سوار هواپیما شوند، باخدمهی پرواز مواجه میشوند که صندلی زیرپاییدار آنها را تصرف کرده بودند!
بر طبق گفتهی مسافران:
به نظر میرسید خدمهی پرواز وقتی فهمیدند ما آن صندلیها را رزرو کردهایم و مجبور به جا به جایی هستند، ناراحت شدند!
سرویس نیز بسیار افتضاح گزارش شده: در ابتدای پرواز یک کلوچهی پنیر کوچک پخش میشود و در ادامهی سفر هیچ اثری از مهمانداران نخواهید یافت.
امتیاز: ۷۱،۷۳۳
یکی از مسافرین عصبانی میگوید:
شرکت هواپیمایی مکزیکو بدترین خدمات را دارد و بهتر است تعطیل شود!
ما اینقدر هم سخت نمیگیریم ولی شاید بخواهیم شرکت فکری جدی بر روی ارتقاء انتخابهای سرگرمی بکند. یکی از مسافرین میگوید:
نمایشگرهای باز شونده حتی یک بار هم در طول پرواز بین مکزیکو تا نیواورلئان باز نشدند.
امتیاز: ۷۰،۸۷۰
شاید شرکت خدمات پرواز ارزان کانادایی بخاطر هدایای کوچک خیریه (معجزهی کوچک) که مهمانداران در زمان تعطیلات به پخش آنها متعهد میشوند معروف باشد، اما با تمام شدن فصل تعطیلات، شهرت این شرکت نیز افول میکند. خدمهی پرواز دوستنداشتنی کمکی به امتیاز گرفتن شرکت نمیکنند.
یکی از بررسی کنندههای (SkyTrax) میگوید:
ما درحالیکه بارها توسط تمامی خدمهی شرکت نادیده گرفتهشده بودیم ، برای ۱۰ دقیقه در کانتر منتظر خدمات ماندیم.
وقتی که وی بالاخره توجه مهماندار را جلب میکند اوضاع بهتر نمیشود:
من از نحوهای که با ما رفتار و صحبت شد ناراحت هستم. نمیدانم چقدر سخت است وقتی سوالی میپرسیم، یک پاسخ مهربانانه دریافت کنیم.
امتیاز: ۶۹،۵۲۴
رفتار سرد و بیادبانه مقصر امتیاز پایین شرکت هواپیمایی چین در جدول ما هستند. یکی از بررسیکنندهها شرح میدهد:
رفتار بسیار تند است، خدمه به ندرت لبخند میزنند، به نظر دوستانه نمیرسند و در دسترس نیستند.
دیگر افراد میگویند که خدمات سرگرمی روز به روز جذابت خود را از دست میدهند و حتی بردن غذای خودتان به هواپیما ایدهای خردمندانه است!
امتیاز: ۶۹،۰۳۴
یکی از خوانندههای خشمگین T+L مدعی است:
هواپیمایی دلتا شکنجه را به سفر بازگردانده است!
شکایات شامل رنج وسعی از خدمات میشوند. از سیستم سرگرمی قدیمی گرفته تا رفتار خشک و سرد مهمانداران. یکی از مسافرین معتقد است خدمات بد بود چون خدماتی نبود! هیچ جایی نمیشد خدمهی پرواز را دید.
امتیاز: ۶۸،۴۶۸
هواپیمایی ردهبالای اسپانیایی شاید مسافرین را خوب سرگرم کند (هواپیماهای A۳۴۰ و A۶۰۰ این شرکت حتی دوربین متصل به دُم هواپیما دارند تا بهصورت زنده تصویر پرواز را نمایش دهند) اما رفتار نامناسب و غیردوستانهی خدمهی پرواز به قیمت کاهش جدی امتیاز این شرکت تمامشده است.
امتیاز: ۶۸،۳۳۳
لازم است خدمهی پشتیبان پرواز شرکت تلفنهای همراه خود را کنار گذاشته و به مشتریهایشان برسند.
اینها گفتههای یک مسافر در ممیزی (WBA) بود.
متاسفانه تنها افرادی که ارتباطشان وصل بود، خدمه بودند. مگر برای سرنشینان (First class)، مسافرین مجبور بودند برای هر نوع سرگرمی حین پرواز که میخواستند، مبلغی پول پرداخت کنند. حتی میتوانستید تلبتهای کرایهای در آنجا بیابید!
امتیاز: ۶۷،۴۰۷
یک مسافر فرانسوی میگوید:
یک معاملهی خوب که یک معاملهی بد از آب درآمد!
بلیط ارزانی که او خریده بود برایش یک سیستم سرگرمی باستانی که فقط فیلمهای قدیمی پخش میکند به ارمغان آورده بود و البته خدمهی شلخته و ناکارآمد!
وی اضافه میکند:
سرویس بسیار ضعیف بود.
امتیاز: ۶۶،۵۹۱
شاید این هواپیمایی ایتالیایی ننگ رتبهی ۱ را به دست نیاورده باشد اما یکی از مسافرین معتقد است خدمات این شرکت در همین حد بد بودند
وی مدعی است:
بدترین خدمات کابین اقتصادی که تابهحال دیده و تجربه کردهام. خدمه تقریباً غذا را پرت میکردند و زبالهها را میربودند! آنها حتی یکبار هم در کل کابین قهوه ارائه نکردند.
نظر شما مسافرین مشتاق چیست؟ آیا تا به حال موارد مشابهی را تجربه کردهاید؟ با بخش دوم این مقاله نیز با ما همراه باشید.